Марина Бутовська, провiдний антрополог свiту, спецiалiст з поведiнки приматiв та людини, автор таких книг та монографiй як «Таємницi статi. Чоловік та жінка у дзеркалі еволюції», «Гомосексуалізм і еволюція», «Мова тіла. Природа і культура», розповіла мені про спостереження за дикими племенами Африки, про гомосексуалізм та його значення для еволюції, а також про правила вибору шлюбних партнерів в різних культурах.
Марина Бутовська – російський антрополог, доктор історичних наук, завідувач сектором інституту етнології та антропології Російської Академії Наук. Етнологія – це вивчення поведінки, а антропологія – це вивчення людини та суспільств. Пані Бутовська займається еволюційною антропологією, а саме антропологією та еволюцією статі, еволюційними передумови гомосексуалізму як в людей, так і в тварин, культурною комунікацією та іншими питаннями. Протягом 5 років разом зі своїми студентами спостерігає за традиційними культурами в Африці, такими як племена хадза та датогі в Танзанії.
Антропологія – наука про людину та людські суспільства.
М.Б. Ні, це не заважає. Дійсно, я приходжу як гість. Та що? Розумієте, тут треба розділяти два моменти: спостереження за дорослими і за дітьми. Я за дорослими не спостерігаю, оскільки тут існує забагато інтимних моментів. Я спостерігаю за дітьми. Це має велике значення. Дітям все одно, гість я чи ні. А з дорослими я розмовляю.
Етологія – наука про поведінку тварин, в тому числі людини.
К.С. Скажіть, а Мауглі – це науковий факт чи це лише плід фантазії Джозефа Кіплінга?
М.Б. Таких «Мауглі» було знайдено велику кількість. Є наукові статті, але в західній літературі, наші вчені не дуже люблять про цей феномен розповсюджуватися.
М.Б. Є, звичайно. Це найбанальніша з усіх проблем. У всіх культурах існує певне коло потенційних партнерів, який визначається соціальним статусом, економічними можливостями та родинними зв'язками. Що це означає? По-перше, у багатьох культурах ті, хто бере шлюб, не обирають партнерів, усе вирішують їхні батьки. І на цьому все закінчується.
А ось у моїх датогів люди не повинні відноситися до однієї когорти, до одного вікового класу, і одного клану. І тому шлюб - важка справа. Вони змушені звертатися до своїх родичів, бабусь, дідусів, щоб не потрапити в халепу. Мені про такі випадки розповідали. Вони вже були чоловіком і дружиною, а потім раптом з'ясувалося, що вони якісь далекі родичі, і їм довелося розлучитися.
Також впливають соціальні шари в суспільстві. Якщо існують касти, то все жорстко регламентується цими кастами. В Індії існує принцип гіпергаміі, при якому жінка може бути з касти нижче, ніж чоловік, а ось чоловік не може бути нижчим за походженням, ніж дружина. Тому зайвих дівчаток у вищих кастах вбивають, тому що їх дівати нема куди.
М.Б. Тут і культурний аспект, і екологічний, і економічний. Всі ці фактори накладаються один на одного. Та й традиції теж відіграють важливу роль.
Якщо розглядати традиційні суспільства, то вони на 80% полігамні або допускають полігамію, поліандричних дуже мало (0.4%). Поліандрія зустрічається в абсолютно екстремальних умовах. Наприклад, в умовах гірського Тибету, де землі взагалі немає, і перспектив придбати землю ніяких. А куди діватися братам з однієї сім'ї, яким би в умовах полігамії або моногамії довелося б ділити землю батьків між собою при утворенні нової сім'ї? Частину з них відправляють в ченці, але всіх в ченці не відправиш. І тому два чи три брати отримують одну дружину на всіх.
У Китаї зараз буде аналогічна ситуація. Тому що коли вони ввели в 70-х роках правило, при якому в сім'ї може бути тільки одна дитина, всі швиденько стали робити аборти, якщо УЗД (ультразвукове дослідження – авт.) показувало, що плід - дівчинка. За дівчинку потрібно давати придане. Позбулися таким чином дівчат. Тепер дівчаток там немає. Їх не вистачає. У сільській місцевості вони вже стали купувати одну дружину на кілька чоловіків.
Традиційне суспільство – суспільство, яке регулюється традиціями. Збереження традицій в ньому є більш цінним аниж розвиток (різні племена та ізольовані народи).
К.С. Фемінізм - це соціальне явище, або в нього є біологічне (еволюційне) обгрунтування? З чим пов'язаний такий бурхливий розвиток феміністичного руху в сучасному суспільстві?
М.Б. З моєї точки зору, це комплекс неповноцінності жінок, при чому жінок західного суспільства. Це соціальний аспект штучного походження. Фемінізм зародився
в Америці. У нас в суспільстві ці процеси почалися в XIX столітті, і не була тоді жінка тут така пригноблена і позбавлена всіх можливостей соціального самовираження, як в Америці. Під час колонізації до Америки емігрувала велика кількість людей з кримінальним минулим, маргіналів. І ставлення до жінок в їх суспільстві було більш зневажливим, ніж в Європі того часу. Вони їх били, вбивали. У цих жінок був грунт для фемінізму, а в наших не було.
Але він світом поширився, як мода. Награються, і це припиниться. Тому що нащо це потрібно? Навіщо боротися за чоловічі права, претендувати на них?
У традиційних культурах місце жінки біля домашнього вогнища, тому що вона постійно народжує дітей. І яким чином ви можете помінятися місцями з чоловіком. Жінка буде дітей тягати, годувати їх грудьми десь там, працювати в полі, а чоловік буде розводити вогнище? У традиційних суспільствах функція чоловіка - виконувати важкі роботи і захищати. А жінка що ж буде з дитиною за плечима ходити захищати? Це небезпечно для виду. Таке плем'я не виживе.
Фемінізм - це особливості західної цивілізації, в якійсь спотвореній формі. Тому що це просто принизливо вважати себе нижче чоловіка і боротися з цим. Феміністки ж самі придумали, що вони нижчі. Чоловік фізично сильніше, то хай він і тягає валізи, мені це тільки приємно.
М.Б. Ми зараз знаємо, що існує генетична схильність до гомосексуалізму, і це велика проблема, тому що цього вже не приховаєш. Існує варіант гена, який відповідає за таку схильність, і всі чоловіки в сім'ї з таким геном гомосексуалісти. Тут немає соціальної складової, тому що інколи ці діти взагалі не виховуються в цій сім'ї, і поняття не мають, що в них батько і брати гомосексуалісти.
Існують вроджені фактори, пов'язані з гормональним статусом матері під час вагітності.
Ну і культурні аспекти. Ці фактори можуть один одного підсилювати, а можуть послаблювати.
Хоча, в принципі, відома ще одна цікава деталь. Сестри гомосексуалістів більш плодючі, аніж інші жінки. А з цього випливає, що чоловічий варіант - це знову таки side effect. Адже за все потрібно платити. Природі потрібна була жіноча плідність, а гомосексуалізм братів - це компенсаторний механізм, як оплата за плодючість.
М.Б. В них є гомосексуалізм, сексуальний. Він пов'язаний із тим, що дуже часто підлітки або молоді самці повинні йти зі своєї групи і приставати, інтегруватися в інші групи. Але деякий час вони кантуються в групах холостяків. І там вони практикують гомосексуалізм. Потім, коли вони потрапляють в змішану групу, де є самиці, це все зникає.
Крістіна Серебрякова
Крістіно, у Вас вийшло надзвичайно цікаве інтерв'ю, Ви обрали прекрасну співрозмовницю. До контексту я не маю зауважень, хіба що останнє запитання про грумінг вибивається з контекту бесіди, але я б радила Вам трохи допрацювати структуру інтерв'ю. Наприклад, заголовок вийшов задовгим і не зрозумілим на перший погляд. Лише прочитавши інтерв'ю, можна прослідкувати логічний зв'язок між двома фактами, наведеними у заголовку... Також раджу різні репліки позначати ініціалами - це полегшує сприйняття матеріалу і допомагає слідкувати за думкою.
ОтветитьУдалить